Nedgravde oljetanker - interkommunalt samarbeid/prosjekt - Flakstad kommune

Nedgravde oljetanker - interkommunalt samarbeid/prosjekt

Nedgravde oljetanker representerer en fare for forurensning. Kommunene er forurensningsmyndighet for nedgravde oljetanker. Kommunene har mulighet til å vedta en lokal forskrift på området, som kan være et effektivt virkemiddel for å hindre fremtidige lekkasjer og sørge for en mer helhetlig regulering av oljetanker.

Flakstad kommune har behandlet saken (interpellasjon fra MDG) i kommunestyret 12.12.17 og 13.2.18 (KS 15-19-007/18) hvor administrasjonen ble bedt til å vurdere om lokal forskrift skal fastsettes som ble gjort internt óg interkommunalt.

Lofoten vannområde og tilknyttede kommuner, Vestvågøy, Flakstad, Moskenes og Vågan kommune, har oppstartet et interkommunalt prosjektarbeid med en felles strategi i april 2018. Formålet med prosjektet er å harmonisere og akselerere opprydningsarbeidet i samarbeid med kvalifiserte entreprenører og dermed forebygge og redusere forurensningsbidraget fra private nedgravde oljetanker i kommunene.

Trykk her for å lese hele artikkelen