Flakstad-nytt uke 24 - Flakstad kommune

Flakstad-nytt uke 24

Siste nyhetsbrev før sommerferien.

Sommerjobb for ungdom

Teknisk enhet ønsker hjelp til maling, gressklipping, rydding og annet forefallende arbeide i sommer. Dette tilbys primært til ungdom mellom 14 og 18 år bosatt i Flakstad. Søknadsfrist 19.juni.

Mer tilgjengelige bibliotektjenester i sommer

Biblioteket lokalisert til Ramberg skole hadde sin siste åpningsdag 6.juni. Videre bibliotektilbud ivaretas ved at aviser og fagblad er tilgjengelig på "møteplassen", bøker kan lånes via fjernlån i servicetorget i løpet av kort tid, mandag - fredag 09.00 - 14.30. Ramberg skole vil abonnere på "lesemesteren" et utvidet skolebiblioteket med hundrevis av lettleste digitale bøker. Det planlegges sak om fremtidig bibliotektilbud i Flakstad som skal politisk behandles i høst.

Planlegging ny skole på Ramberg

Kommunestyret behandlet i sitt møte 11.juni sak om ny skole og midlertidig skole. Kommunestyret bestemte at ny skole skal plasseres slik at dagens skole kan brukes i byggeperioden. Nøyaktig plassering må endres fra foreløpig plan.

Vegen til sykehjemmet skal oppgraderes

Kommunestyret satte av 1.750.000 NOK til oppgradering av vegen til sykehjemmet. Det planlegges å handtere overvannsproblematikken nå i sommer, slik at vegen kan oppgraderes med ny asfalt i løpet av tidlig høst. Denne og andre planlagte investeringer kan det leses mer om på:

Kulturminneplan for Flakstad er vedtatt

Kommunestyret vedtok 11.6. det fremlagte forslaget til kulturminneplan for Flakstad som har vært ute på høring. Planforslaget er utarbeidet av ei plangruppe nedsatt av kommunestyret. Varaordfører Einar Benjaminsen har ledet plangruppa, og nærings- og utviklingssjef Kurt Atle Hansen har vært prosjektansvarlig i forprosjektet og i fullføring av planarbeidet. John Roald Pettersen har vært innleid til faglig utredning og skriving av kulturminneplanen.

Flakstad kommunen har dermed fått sin egen oversikt og handlingsplan for vern og bruk av lokale kulturminner. Dette blir et viktig supplement til regional kulturminneplan for Lofoten, og kan gjøre kulturminner i Flakstad mer tilgjengelig og interessant for skole, reiseliv og folk flest.

Link til planen: https://innsyn.lofoten.nu/Flakstad/innsyn/wfdocument.ashx?journalpostid=2019001999&dokid=1353470&versjon=1&variant=A&

Kommuneplanens samfunnsdel vedtatt

Kommunestyret vedtok også ny Kommuneplan samfunnsdel (KPS), som sier noe om hvordan kommunestyret planlegger vår fremtid de neste 12 årene. I dette arbeidet har vi leid inn SALT AS avdeling Flakstad til prosessarbeide, brukt en administrativ prosjektgruppe og formannskapet har vært styringsgruppe. KPS skal danne grunnlaget for revidering av kommuneplanens arealdel (KPA). Revidering av denne planlegges igangsatt etter at nytt kommunestyre har tiltrådt i høst.

Større bruk av e-faktura i Flakstad

Vi observerer at ca 50% av alle fakturaer som kommunen sender til innbyggerne går som e-faktura (EHF). Dette sparer brukerne og oss for arbeide, samtidig som det er mer miljøvennlig. Andelen har økt betydelig siste året, og vi håper at vi fortsetter stigning opp mot 100%. De fleste bedrifter tar i mot EHF faktura.

Snart kommer "svar ut"

I løpet av sommer høst vil vi også gå over til digital utsendelse av brev til innbyggerne. Det vil være mulig for de som ønsker det å reservere seg mot dette, og heller motta "brevpost". Nærmere informasjon om dette kommer i løpet av sommer/tidlig høst.

Arbeidsmiljøprisen

Kommunestyret har vedtatt at det skal deles ut en arbeidsmiljøpris til den enhet/gruppe som bemerker seg mht. gode tiltak for å forbedre arbeidsmiljøet, og derav redusere fraværet.

Flakstad kommune har deltatt i KS sitt prosjekt "ned med sykefraværet". De siste årene har fraværet gått ned fra 12-6,2%. Det gjøres veldig mye bra på alle enheter.

Endring i lederstillinger i kommunen

Grete F Johansen pensjonerer seg som styrer i Napp barnehage fra 1.august. Elin H. Pettersen er ansatt som ny styrer i barnehagen. Vi takker Grete for hennes gode og trofaste innsats i barnehagesektoren i Flakstad, og ønsker Elin lykke til med ny jobb.

Nils O Buskquist har sagt opp sin stilling som rektor ved Ramberg skole. Stillingen er lyst ut. Inntil videre er Oddbjørg Jørgensen konstituert som rektor.

Fra administrasjonen kan vi melde at Gøril Larsen har fått permisjon i ett år fra 1.august. Vi ønsker henne lykke til i ny jobb i ett år.

Da tar "redaksjonen" sommerferie, neste nyhetsbrev planlegges i uke 30. Ønsker alle Flakstadfjæringer, alle ansatte og andre venner en riktig god sommer.