Angående funn av muggsporer ved Napp oppvekstsenter - Flakstad kommune

Angående funn av muggsporer ved Napp oppvekstsenter

Som sikkert mange har fått med seg ble det i Kommunestyret i går 7/4-20 en diskusjon angående muggsopp ved Napp oppvekstsenter.

Mycoteam, som er en av Europas ledende institusjoner på bygningsbiologiske skader og inneklima, har i 2 omganger inspisert og tatt prøver ved Napp oppvekstsenter. Første gang i april 2019, med påfølgende rapport datert 15/5-19. Da det var få brukere av bygget ble det ikke utført noen CO2-logging. Andre gang er mars 2020 med påfølgende rapport 30/3-20.

Fargekoder som Mycoteam bruker i sine rapporter for verdier av soppsporemålinger er delt inn i følgende 4 koder:

Det ble i 2019 funnet i gymsal, skolekjøkken og inngangsparti verdier som tilsa at tiltak kunne vurderes. Tiltak som da ble gjort var rydding og nedvasking av lokalene samt at en skade på bygningen som ble avdekket i forbindelse med klargjøringen av bygningen før innflytting i januar 2020 ble fjernet og reparert. Man hadde da tro for at denne skaden var årsaken til målingene som ga utslag som lave verdier i 2019. Et tiltak er også det at man en stund etter innflytting har tatt nye prøver for å følge med tilstanden på luften slik at man kan oppdage dersom det blir avvik.

Målingene i 2019 ellers i bygget har ikke utslag utover normale verdier, i delen hvor barnehagen er ble det faktisk ikke målt noen sporer i det hele tatt.

Det ble så i mars 2020 gjort nye undersøkelser av Napp oppvekstsenter mars 2020. Det er også etter at rydding før innflytting blitt funnet inngang til krypkjelleren som er under fløya med gymsal. Verdiene for soppsporer i luften viser da for områdene gymsal og inngangsparti viser da en klar økning, på skolekjøkkenet er verdien blitt lavere og innenfor normal verdi. Det ble på grunn av at man så høyere verdier på denne fløyen i 2019 avgjort at man skulle ta målinger på alle klasserom, foruten om formingssalen/sløyden da det foregikk vedlikeholdsarbeid på rommet ved prøvetakingstidspunktet, for å ha kontroll på soppsporer i luften. På fløyen er det kun gymsalen som har høye verdier og 1./2.-klasserom har lave verdier, alle andre rom har ikke verdier over normal.

Ellers for alle klasserom i bygget er det verdier ikke over normal eller ikke vekst i det hele tatt. For personalrommet har man også fått utslag, men ikke så høyt som gymsal og inngangsparti. Her vet man på nåværende tidspunkt ikke årsaken, men dette må man finne ut av. Årsaker kan være alt fra feilmålinger, spredning fra yttergang, bakenforliggende problemer eller at det på et tidspunkt er brukt for mye vann ved vask slik at det er etablert seg sopp bak lister.

Tiltak videre for å få verdier innenfor det godkjente i gymsal-fløya er å tette gjennomføringer fra krypkjeller til hovedetasje, etablere undertrykk og/eller avfukting av krypkjelleren. Dette arbeidet forventes å igangsettes rett etter påske. Når dette er etablert vil områdene vaskes ned og man vil gjøre nye målinger for å se effekten av tiltakene. Når man har kontroll på situasjonen kan det vurderes videre tiltak som å ta videre prøver for å følge med tilstanden og at situasjonen ikke forverres igjen.

Det er gjort inspeksjon av bærende konstruksjoner og på nåværende tidspunkt er det ingen umiddelbare fare for konstruksjonen, men dette må også følges med på og eventuelt settes inn tiltak ved behov.

Rådmannen
Enhetsleder teknisk