Tilsyn med Solhøgda bo- og behandlingssenter - Flakstad kommune

Tilsyn med Solhøgda bo- og behandlingssenter

Statsforvalteren gjennomførte uanmeldt tilsyn med Solhøgda bo- og behandlingssenter den 1.7.2021. De undersøkte om kommunen sørger for at helsetjenester med tvang til personer uten samtykkekompetanse blir utført i samsvar med aktuelle lovkrav slik at pasientene får trygge og gode tjenester.

Det ble ikke avdekket lovbrudd under tilsynet.

Tilsynets tema og omfang
Hva som ble undersøkt i tilsynet:

Statsforvalteren har undersøkt om kommunen sikrer at pasienter som mangler samtykkekompetanse får nødvendig helsehjelp og at helsehjelpen så langt det er mulig blir gitt uten bruk av tvang.

Undersøkelsene har vært rettet mot kommunens sykehjemstjeneste og har omhandlet følgende områder:

1. Pasienters motstand mot helsehjelpen blir fanget
  2. Motstand fra pasienter blir fulgt opp med tillitsskapende
  3. Pasienters samtykkekompetanse blir vurdert og den som er ansvarlig for helsehjelpen vurderer om helsehjelpen skal gjennomføres med
  4. Tvungen helsehjelp blir fortløpende evaluert i gjennomføringsperioden.

Statsforvalteren har gjennomført tilsynet som systemrevisjon. Det innebærer at Statsforvalteren har undersøkt hvordan kommunen styrer og leder helsetjenestens og helsepersonellets praktisering av tvungen somatisk helsehjelp og om de aktuelle lovkravene oppfylles.

Statsforvalterens konklusjon:

Flakstad kommune sikrer at tvang somatisk helsehjelp planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i henhold til forskrift om ledelse- og kvalitetsforbedring.

Flakstad kommune sikrer at relevante og nødvendige opplysninger i tilstrekkelig grad dokumenteres i pasientenes journal.

Flakstad kommune sikrer i tilstrekkelig grad at helsetjenester til pasienter på sykehjem blir utført i samsvar med lovkravene i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 og 4A.

• Vi er fornøyd med at vårt målrettet arbeid med rutiner, HMS og pasientsikkerhet er i samsvar med gjeldene lover og forskrifter. De ansatte gjør en god jobb hver dag i form av kommunikasjon og miljøtiltak, men vi har bestandig noe å strekke oss mot og vil fortsette med det, opplyser enhetsleder Linda Markussen.

Man kan lese om tilsynet i sin helhet:

Rapport fra uanmeldt tilsyn med helsetjenester med tvang til personer uten samtykkekompetanse ved Solhøgda bo- og behandlingssenter - Flakstad 2021 | Helsetilsynet