Status beredskap ras og skredfare - Flakstad kommune

Status beredskap ras og skredfare

Flakstad kommune har kriseledelse i beredskap.

Vi har tett samarbeide med Fylkesmannen, Politi, Vegvesen, NGI, NVE og andre myndigheter mht, ivaretakelse av våre innbyggere.

Det er alle innbyggere innenfor "1000 års sonen" på Ramberg og i Skjelfjord som er rasutsatt. Alle innbyggerne her er kontaktet, og er under kontroll så langt vi kan ha oversikt.

NGI og vegvesenet  i samarbeid med andre vil nå i formiddag (tirsdag 29/1) befare alle utsatte områder mht. rasfare. Dette for å kunne avgjøre om veger kan åpnes og om folk kan flytte hjem igjen.

Både på Ramberg og i Skjelfjord har resten av lokalbefolkningen villig hjulpet til med å ta vare på sine naboer.

Det arbeides med å få ut medisiner til brukere i områder der veien er stengt. Hjemmetjenesten har kontakt med disse.

Pasienter som trenger nødvendig helsehjelp blir transportert til sykehus med helikopter.

Mange bygder i Flakstad er isolert, vi ber om at alle innbyggere tar vare på hverandre, spesielt de som er i redusert form.

Vi oppdaterer informasjon i løpet av dagen. I tillegg vil avisene og vegvesenet informere.

Foreløpig tilbakemelding er at evakuering sannsynligvis opprettholdes ihvertfall til i morgen onsdag.

Kommunen kan kontaktes på 76052201 eller på 91335875.

Legekontoret er tilgjengelig på tlf 76052250