Ramberg skole og inneklima - Flakstad kommune

Ramberg skole og inneklima

Det har lenge vært store utfordringer med inneklimaet på Ramberg skole, både brann, luft og støy m.m.

Kommunestyret har vedtatt planlegging av ny skole eller renovering av dagens skole. I kommunestyrets møte i desember 2018 ble det poengtert at det utelukkende skulle brukes penger i 2019 på innhenting av tilbud på renovering. Det er innhentet fagrapporter på skolens beskaffenhet, siste rapport er fra Mycoteam AS, denne konkluderer med at 2 klasserom, naturfagsal, formingsrom og gang inn til aula ikke bør brukes. Dette følges opp ved at rommene stenges for bruk (gangen til aulaen kan brukes til passasje).

Kommunehelsetjenesten vurderer fortløpende forsvarligheten ved bruk av skolelokalene.

Formannskapet skal ha opp sak i sitt møte 26/2 der det tas stilling til videre bruk av skolen, samt planlegging av midlertidige lokaler. Kommunestyret skal i sitt møte 9/4 behandle sak om ny skole/renovering av dagens skole.

Kommunen har alternativt lokale for deler av Ramberg skole på Napp skole. Det blir vurdert om noen klasser flyttes hit allerede fra uke 11-2019.

Forslaget fra administrasjonen er at det etableres alternative skolelokaler fra 1/8 2019 til ny skole/renovert skole er klar, tidligst 1/8 2020. Alternativene som utredes er 1. Komplett brakkerigg på Ramberg. 2 Napp skole med tillegg av brakkerigg. 3. Leie skolelokaler hos nabokommunene (lærere følger elever).

Flakstad kommune ønsker et godt og konstruktivt samarbeide med ansatte, skolebarn og foresatte mht. videre skoledrift. Vi har forståelse for at mange synes det går for sakte, men vi må ha faglig dokumentasjon på plass, og demokratiske prosesser må få lov å fungere. Ny skole/renovert skole er en investering som skal fungere i minst 50 år fremover.

Erling Sandnes

Rådmann