Pressemelding NAV Lofoten - Flakstad kommune

Pressemelding NAV Lofoten

NAV Lofoten etableres fra 1.1.2022

I Lofoten er det etablert gode interkommunale samarbeid. Det er blitt mer og mer vanlig at ett NAV-kontor betjener flere kommuner. Nå blir det felles NAV-kontor for innbyggerne i Moskenes, Flakstad, Vestvågøy og Vågan. Hva innebærer det for innbyggerne?

Gjennom etableringen av NAV Lofoten, er målsetningen at innbyggerne i de fire kommunene skal få;

Bedre tjenester fra et større og mer tverrfaglig sammensatt fagmiljø, som vil være mindre sårbart for de som trenger NAV sine tjenester, både individer og arbeidsgivere. Over en prosjektperiode på 2 år skal det etableres en organisering som ivaretar tjenestetilbud både for innbyggere, næringsliv og samarbeidspartnere.

Prosjektleder og fremtidig leder av NAV Lofoten, Elisabeth Pleym Olsen utdyper: - Brukere av NAV sine tjenester skal merke at NAV Lofoten blir et større kompetansemiljø. Det gjelder uavhengig av om det dreier seg om oppfølging av ungdom, familie, rekruttering eller helserelatert oppfølging. Vi blir en kompetansebedrift på ca.50 personer i det nye kontoret som skal bistå ift. NAV sitt overordnede mål; bidra til at flest mulig kommer i arbeid og aktivitet og være økonomisk selvhjulpne. Hun skryter av ansattes oppslutning om prosessen:

– Våre ansatte har vært veldig engasjerte i etableringsprosessen, og alle er enige om at vi vil skape noe helt nytt. Målet er å bygge et NAV-kontor med en struktur som møter dagens og morgendagens utfordringer, sier Pleym Olsen og legger til: -vi ønsker å spille på lag med næringslivet fordi det er der jobbmulighetene for våre brukere ligger. Gjennom en teamorganisering sikrer vi tverrfaglighet og legger til rette for godt samarbeid med arbeidsgivere i Lofoten.

Vestvågøy blir vertskommune

Vestvågøy blir vertskommune for NAV-samarbeidet. Det betyr at de kommunalt ansatte ved de tre øvrige NAV-kontorene, fra denne dato får Vestvågøy kommune som arbeidsgiver. Lokasjonene i Svolvær, på Reine og Leknes består. I Flakstad vil det ikke være en egen lokasjon med stedlig bemanning, men gis et fleksibelt og behovsstyrt tjenestetilbud med planlagt oppmøte.

Digitalt førstevalg og bruker i fokus

Digitale løsninger har lenge vært førstevalg i NAV. Et flertall av NAV sine brukere er fornøyd med disse løsningene. Fra etableringen av NAV Lofoten vil det også være mulig levere søknad om økonomisk sosialhjelp digitalt gjennom fagsystemet Digisos. – Fra tilsvarende etableringer andre steder i Nordland ser vi at andelen digitale søknader om økonomisk sosialhjelp er 80% eller mer, sier Pleym Olsen. Vi er trygge på at dette vil være en god løsning for innbyggerne i Lofoten.

For de av våre brukere som ikke har mulighet å nyttiggjøre seg av våre digitale tjenester, vil det fortsatt være mulighet for å gjøre timeavtale og få bistand til å ivareta sine behov.  Det vil også bli opprettet et regionalt brukerutvalg med representanter fra viktige målgrupper for NAV.

Felles uttalelse fra rådmenn/kommunedirektører

Rådmenn og kommunedirektører i kommunene Moskenes, Flakstad, Vågan og Vestvågøy ser frem til at innbyggere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere i regionen gjennom etableringen av NAV Lofoten får levert gode tjenester fra et styrket fagmiljø. Etableringen er et viktig strategisk grep for å bidra til økt sysselsetting og inkludering i regionen, og legger med dette også grunnlaget for en mer effektiv og rasjonell drift som vil redusere sårbarheten i tjenesten. Kommunene ser frem til fortsatt god partnerskapsdialog med NAV Nordland som ledd i utviklingen av tjenestetilbudet.

Steinar Sæterdal, kommunedirektør Moskenes kommune

Lena Hansson, rådmann Flakstad kommune

Kjell Idar Berg, rådmann Vestvågøy kommune

Tommy Stensvik, kommunedirektør Vågan kommune