Oppdatering korona - Flakstad kommune

Oppdatering korona

Per nå har det roet seg rundt oss i forhold til smitte. I de utbruddene som har vært rundt oss er det gjort testinger, men ikke påvist smitte i vår kommune.
Testkapasiteten er god. Vi tester daglig, og i helgene kun ved utbrudd.

Vaksineringen går som planlagt og vi begynner nå å bli ferdige med de som har ønsket vaksine. Det er god kapasitet på vaksinering så det er viktig at DU/DERE som ikke har fått vaksine, men som ønsker vaksine tar kontakt med oss. Vi ser at vaksineringen har effekt

Når det gjelder skolestart er det kommet nye retningslinjer i forhold til testing istedenfor karantene. Kort fortalt går det ut på å teste nærkontakter kjapt for å utelukke smitte. Kommunen får tilsendt hurtigtester hvor testen tas rett innenfor neseboret og som er ment brukt på skolebarn. Undertegnede skal lage en plan for hvordan dette skal håndteres. Hvis dere ønsker å lese ytterligere om disse retningslinjene finner dere det her:

I sommer har det vært en del turister. Det har vært personer på ferie i kommunen som har testet positivt for korona etter hjemkomst. Dette har blitt håndtert og vi har ikke hatt smitte i kommunen. Vi har hatt personer på ferie i kommunen som har blitt satt i karantene. Næringene i Flakstad har vært flinke på å ha gode rutiner og disse har kommet til nytte! Veldig bra jobbet J

Samarbeidet med næringene er godt, noe som gjør at vi kan «slappe av». Men vi ser at det fortsatt er en del turister på veiene så man må fortsatt ha god standard på smittevern. Dette gjelder også hver enkelt av oss i forhold til avstand, håndvask, bruk av sprit og registrering når man er på kafe, restaurant med mer.

Vennlig hilsen

Gunn J. Nygård