Nyhetsbrev uke 6 - Flakstad kommune

Nyhetsbrev uke 6

Februar er godt i gang

Stort ryddesalg

Ramberg skole er stengt, mye av inventaret er overført til midlertidig skole på Napp, mye er lagret, og det som er igjen skal selges eller kastes.I høst tømte vi Napp skole, og solgte/kasta mesteparten av innboet. Det foregikk uten særlige reaksjoner. Ved tømming av Ramberg skole har det vært en del innspill mht. hva som er fornuftig, hva tas vare på, hva går pengene til m.m.. Vi er heldige som har engasjerte ansatte ved skolen, som tar ansvar for mye i denne prosessen. Vi velger å sitere en av dem fra en diskusjon på facebook:

"Jeg har skjønt at du har fått svar i et annet innlegg, men tar det gjerne igjen (ut fra en del kommentarer de siste dagene å bedømme kan vist ikke en god ting nevnes for ofte, kan det virke som 😉); pengene går til inventar eller noe som kommer alle ungene tilgode. Så til de lenger ned i kommentarfeltet (og for såvidt de som liker innleggene deres); tror ikke noen egentlig virkelig mener at elevene skal undervises med kart som har land som ikke lenger eksisterer, eldgamle plansjer med 'lapp-folk' og 'dverg-folk', sitte på vonde retro-rørstoler fra 60-tallet og lese om 'en liten negergutt' eller i bøker som de øverste i kommentarfeltet her leste i da de gikk på skolen? Vi snakker altså om utstyr som er avleggs og ubrukelig, mesteparten ikke brukt på mange mange år, og ting som ikke skal brukes jf. nye læreplaner. Alternativ til salg er jo da å kaste, da ny skole eller en renovert skole ikke egentlig har plass til å være et museum... Nå kommer det forhåpentligvis inn litt penger, i stedenfor bare utgifter med å levere på LAS (det ville jo egentlig være kjempetrist, for her er det mye kult! ).
Når det er sagt; tingene er ubrukelige for oss som underviser i 2020, men her er mange kule godbiter for å ha hjemme på veggen, på hylla, eller til samlere.
Ellers kan dere være veldig trygge på at det som er verdt å ta vare på for en skole i 2020 ER tatt vare på - nå driver vi jo en skole i dag også, og det vi ikke har fått plass til på Napp er lagret for fremtidig bruk 😉
Velkommen 8. Februar (studer gjerne bilder som ligger til arrangementet, så ser dere litt av det som kommer for salg 😉"

Så, dersom du har gode minner fra din skoletid på Ramberg, eller ønsker å ha en klenodie i samlingen din, eller du ønsker å ta en titt, og ta en kopp kaffe og en kakebit, møt opp på Ramberg skole lørdag 8.februar kl. 11-15.

Folkemøte om skoleprosessene

Ordfører inviterer til folkemøte, primært for foreldre, på Napp skole tirsdag 11.februar kl. 18.00 - 20.00

Bakgrunn for folkemøte er at ordfører har fått veldig mange henvendelser fra foreldre og andre innbyggere som etterlyser svar på sine spørsmål. Administrasjon og skoleledelsen vil også være til stede.

Interkommunalt samarbeid

Ordfører og rådmann/kommunedirektør i Flakstad og Moskenes har hatt samarbeidsmøte, for å vurdere hvilke områder kommunene kan samarbeide om i større grad i tiden fremover. Hele registeret av kommunale tjenester ble luftet, og en er enig om å jobbe videre med mulig utvidet samarbeid.

Administrasjonene i Flakstad og Moskenes har hatt møte med nasjonalparkforvalter Ole-Jakob Kvalshaug. Her har en sett på hvordan myndighetsforholdet er mellom kommunene og nasjonalparken. Hvilke planer/prosesser som har behov for samordning i tiden fremover. Felles friluftsforskrift, besøksforvaltning og Flakstad sin søknad om nasjonal tursti blant annet. På bilde fra venstre: Kvalshaug, Tom K Halland (enhetsleder teknisk) og Ørjan Trovåg (traineè teknisk)

Formannskapet har vedtatt i sitt møte 24.januar at Flakstad ønsker å være med på utredning av felles NAV kontor og felles IKT drift i Lofotkommunene.

Planen er at dette utredes videre, og vedtas i alle kommunen inneværende år, og kan iverksettes 1.januar 2021.

Ansetttelser

Synnøve Rosen er ansatt som pedagogisk leder i Napp barnehage. Hun begynner i jobben senest 1.juni. Synnøve har mange års erfaring som styrer og pedagogisk leder fra Karlsøy. Hun er i dag ansatt som lærer ved voksenopplæringen i Flakstad.

Avtale om reguleringsplan

Flakstad kommune har nå skrevet kontrakt med Stein Hamre arkitektkontor as for fullføring av reguleringsplan for området "Osen" på Napp. På bildet ser vi Ørjan Trovåg (th) som er representant fra Flakstad kommune og Åsmund Rajala Strømnes fra Stein Hamre arkitektkontor.

Flakstad har hatt stand på YOU messa

Flakstad kommune deltar for 7.gang på YOU messa på Leknes. Det er alltid like hyggelig å treffe ungdommene som besøker vår stand. På bilde våre representanter, fra venstre: Ida, Tone og Vibeke.

Med vår deltakelse her ønsker vi å vise ungdommene de mange spennende yrkesmulighetene vi har i kommunen.