Losfunksjon opprettet i Flakstad kommune. - Flakstad kommune

Losfunksjon opprettet i Flakstad kommune.

Det er opprettet en Los funksjon i Flakstad kommune, og Sissel Jenssen er ansatt.

Tiltaket skal bidra til å bedre ungdommens skoletilknytning, trivsel og mestring, og med formål om at ungdommen bedrer sine skoleprestasjoner, og øker sannsynlighet for gjennomføring av videregående opplæring.

Tilbud om los vil gjøres kjent for ungdom og foreldre gjennom kommunens hjemmeside, informasjon på skolen til elever, og på foreldremøter.

Ungdom eller familie skal selv kunne ta kontakt direkte med losen.
Skole, helsestasjon, Barnevern, lege o.a. kan henvise ungdom/familie til losen.

Losen vil få ansvar for å:

- gi ungdom tett og tilrettelagt oppfølging i form av motivasjonsarbeid og veiledning (i overgang mellom
grunnskole og videregående skole)

- være tilgjengelig for ungdommene og tilstede på ungdommens egne arenaer

- samarbeide med foreldre om ungdommenes skolegang

- hjelpe og motivere ungdom til å komme i kontakt med hjelpetjenester som kan gi nødvendig hjelp

- samarbeide med skolen og andre instanser som har ressurser for tiltak rettet mot målgruppen slik at hjelpen blir helhetlig og tilrettelagt

Los funksjonen har kontorsted på  rådhuset og blir  en del av kommunens tilbud til ungdom.

Fagligstøtte og veiledning ivaretas gjennom deltakelse i kommunens tverrfaglig ressursgruppe, skolens sosial pedagogisk team, og oppfølgingstjenesten for Vest-Lofoten videregående skole.

Samarbeidspartnere og samarbeid:

Tverrfaglig ressursgruppe:
I gruppen møter rektor, NAV, helsesøster, folkehelse, rus og psykiatri, helse og omsorg, SLT-koordinator, politi, og barnevern. Gruppen jobber med samordning av forebyggende tiltak, og fungerer som et faglig forum/støtte.

Oppfølgingstjenesten ved Vest-Lofoten videregående skole: forebygge frafall gjennom tverrfaglige tiltak rettet mot ungdom som er tilknyttet skolen. Her møter NAV, rådgivere fra grunnskolene, barnevern, SLT, helsesøster, og karrieresenter for alle 3 kommunene i Vest-Lofoten.

Pedagogisk team i grunnskolen: PPT, sosiallærer, rådgiver, rektor.

BUP og VOP.

Kontaktinfo: