LOFOTEN HEIMEVERNSOMRÅDE 16201 – «UNIFORM PÅ JOBBEN DAGEN» - TIRSDAG 6.DESEMBER 2022 - Flakstad kommune

Som tidligere år, gjennomføres også i år «uniform på jobben dagen».

Sjef Heimevernet har bestemt at det på årsdagen til Heimevernet, tirsdag 6. desember skal gjennomføres «Uniform på jobben-dagen». Heimevernets soldater oppfordres til å bære sin militære uniform til, fra og på jobb, så lenge arbeidsgiver godkjenner dette. Dagen skal synliggjøre at Heimevernet er over hele landet og at soldatene er en del av lokalsamfunnet. Hensikten er å skape stolthet og anerkjennelse for den innsatsen heimevernssoldatene legger ned, og vise hvor viktig HV er for den lokale beredskapen i alle landets kommuner.

I år har markeringen av dagen et langt mer alvorlig bakteppe enn tidligere år. Den forverrede sikkerhetspolitiske situasjonen internasjonalt, med Russlands brutale utvidelse av krigen i Ukraina, gjør det viktigere enn på lenge å vise at Heimevernet, som en del av landets Forsvar, er klar til innsats over hele Norge uansett type krise som måtte oppstå – for vårt samfunn, våre verdier og vårt demokrati!