Julehilsen fra ordfører - Flakstad kommune

Julehilsen fra ordfører

Nå tennes tusen julelys
Det stråler rundt vår jord
Og himmelens stjerner blinker ned
Til liten og til stor

Kjære alle Flakstadfjæringer og alle dere som følger med oss i Flakstad.Det nærmer seg jul. Rundt i bygda har mange allerede pyntet husene utvendig, gjort reint og satt opp adventslys inne. Vi gleder oss både liten og stor til ei hyggelig tid.

Vi er i ferd med å runde av et begivenhetsfullt og spennende år for Flakstad kommune. Nå skjer det mye positivt.

Vi har klart oss gjennom pandemiåret 2021 med kun tre smittede innbyggere og fire importsmittede i kommunen. Vi har vært heldige, men jeg minner om at dyktige har oftere flaks. Fortsett med det.

Gang og sykkelvei på Ramberg er godt i gang. Vi har vært heldige og engasjert en entreprenør som er svært effektiv. Flaks. Ordfører har fått høre mye lovord om framdriften.

Etter mye att og fram har vi nå gjennom samspillsmetoden bestemt entreprenør til bygging av Flakstad barne- og ungdomsskole. Vi har sett skisser av et spennende bygg og uteområder. Flaks. Virkelig noe å glede seg til når det står ferdig om ett år.

Kallegård er snart ferdig renovert utvendig, og vil bli klargjort innvendig i løpet av våren. Rådhuset har fått nytt tak og navneskilt over inngangen.

Vår nye rådmann Lena Hansson har markert seg som en leder med framdrift. Ny organisering av administrasjon og ledernivå er bestemt. Hun har startet opprydding i skuffer og skap, og fått ansatt nye sjefer og medarbeidere i ledige stillinger, deriblant to fast ansatte leger. Det er godt samarbeidsklima mellom administrasjon og det politiske miljøet, da kan man få til gode tiltak i hele kommunen.

Flakstad kommune har markert seg regionalt og nasjonalt. Vi blir sett og får støtte til havneutbygging på Fredvang, Regjeringen har gitt store beløp til tilrettelegging for kystflåten gjennom ZeroKyst hvor vi er med. Flakstad er også en del av Lofoten - De Grønne Øyene. Spesielt siste halvår har mange virksomheter vist interesse for å satse nytt eller videreutvikle seg i Flakstad. Det gleder en ordfører.

Og over by og land i kveld
Går julens glade bud. ……

Jeg vil takke alle ansatte og politikere i Flakstad kommune for positiv innstilling og god innsats gjennom et år med pandemi, omstilling og mange oppgaver. Godt levert.
Vi står ved foten av et, om mulig, (kanskje) enda mere spennende år i 2022. Jeg ønsker dere, kommunen og oss alle medgang og optimisme inn i mulighetene som ligger foran oss.

Du stjerne over Betlehem
Send dine stråler ned
Og minn oss om at julens bud
Er kjærlighet og fred