Flakstad kommunes ungdomsfiskeprosjekt - Flakstad kommune

Flakstad kommunes ungdomsfiskeprosjekt

Fra vogge til mekka – hvordan kan fiskeriets vogge bli fiskeriets mekka

Flakstad kommune søkte nærings – og fiskeridepartementet i januar om midler til ungdomsfiskeprosjekt. Vi har nå fått gladmeldingen om at kommunen har fått tildelt tilskudd til ungdomsfiske i kommunal regi!

Vår kommune satser i år på ungdomsfiskeordningen. Kommunen har sitt eget opplegg, der ungdom kan søke om sommerjobb på båt.

Hva er ungdomsfiske
En mulighet for ungdom til å søke sommerjobb på sjøen!

Tidligere kjente mange ungdommer en nabo eller en slektning som hadde fiskebåt. I dag kan det være vanskelig å få prøvd seg som fisker. Ungdomsfiske i kommunen legger til rette for at alle mellom 13 og 25 år kan søke på sommerjobb som fisker, uavhengig av bakgrunn.

Kommunen leier inn båt og skipper/veileder. Ungdommene vil ha egen kvote, og kan fiske for opptil 50.000 kroner. De vil også få sikkerhetsopplæring, informasjon og opplæring om råstoff og kvalitet, og innsyn i flere andre områder som gjelder fiskerinæringens verdikjede, både prosess fra fangst til salg samt tilhørende tjeneste og leverandørindustri. Ungdommene vil også få muligheten til å treffes på tvers av kommunegrensene gjennom samling før og etter fisket, og få en både lærerik og minnerik opplevelse.

Søknadsinformasjon for sommerjobb som fisker kommer snart
Når vi har konkretisert gjennomføringa og inngått nødvendige avtaler, vil vi annonsere sommerjobben. Det vil skje så fort som mulig, både kommunen og næringslivet står klar og gleder seg for å gjennomføre denne satsninga. Følg med i lokale medier og kommunens nettsider for oppdatering.

Fiskeri i Flakstad kommune
Ungdomsfiskeprosjektet inngår i satsingen på fiskeri. Flakstad kommune har også vedtatt i desember 2022 en satsing på fiskeflåte finansiering, et flåtefond.

Bakgrunn for opprettelse av Flakstad fiskeflåtefond:
Ved opprettelse av Flakstad fiskeflåtefond mener vi å kunne sikre en bedre fremtidig tilvekst til rekruttering, og tilvekst i lokale kvoter og fartøy.

• Behov for å styrke flåtegrunnlaget
  • Flåtegrupper under 15 meter i hovedsak – men også de mellom 15-21 meter
  • Begrense kvotesalg ut av kommunen
  • Rekruttering til fiskeflåten
  • Generasjonsskifte
  • Gjøre miljøene dyktige til å investere i flåte og kvote
  • Behov for økt strukturering
  • Demme opp for kjøp av kvoter, ikke selge med bakgrunn i at fiskerinæringen er den viktigste verdiskapingen for bosetning i Flakstad kommune.

Flakstad kommune har et svært stort etterslep med vedlikehold så det jobbes videre aktivt mot utbedring av kaier, havner og annet som legger til rette for fiskeri og sjømat