FLAKSTAD KIRKE – RENOVERING OG BRANNSIKRING - Flakstad kommune

FLAKSTAD KIRKE – RENOVERING OG BRANNSIKRING

Flakstad kirke fra 1780 er av Riksantikvaren oppført som en listeført kirke (vurdert som et verneverdig kulturminne), alle renoverings- og brannsikringstiltak må i forkant godkjennes av biskopen i Sør-Hålogaland og Riksantikvaren.

Takket være kommunalt tilskudd fra 2018 fikk vi utbedret flere råteskader og lufting mellom betong og treverk høsten 2020, sammen utbedring av skader på tak og vindski fra stormen Sally. Ytterligere utbedringer ble identifisert underveis, og disse vil i den nærmeste fremtid bli fremlagt biskop og Riksantikvaren før de forhåpentligvis også kan gjennomføres. Deretter skal hele kirka males innen høsten 2021.

På samme måte som for kulturmiljøpolitikken nasjonalt, så forventes den fremtidige klimasituasjonen å øke belastningen på kulturminnene i Norge. Det være seg et fuktigere klima som øker sjansen for råte og soppdannelse, eller utfordringer med økt vind og tørke. Flakstad kirke, som består av mye tørt tømmer, er svært sårbar ikke bare for regn og vind, men også for kombinasjonen med tørke og vind. Et eventuelt brannutbrudd kan bli svært vanskelig å få slokket. Sommeren 2020 sendte vi søknad til Riksantikvaren om støtte til automatisk brannslokkingsanlegg til kirka. Veldig gledelig var at Riksantikvaren tildelte oss et betydelig tilskudd for brannsikring av Flakstad kirke i 2021. Og enda mer gledelig var at Flakstad kommune tildelte oss det samme beløpet og midler nødvendig for at vi kan få gjort ferdig renovering og installert brannslukkingsanlegg i 2021.

Vi er svært takknemlige for at man ser verdien av å investere i Flakstad kirke som et godt og trygt sted å være. En kirke til glede for alle, som kulturbærer og grunnpilar i lokalsamfunnet. Kirka rommer ikke bare kirkelige aktiviteter, men er og skal være et husrom for barn og unge og alle bygdenes innbyggere fra alle trossamfunn. Nå og for fremtidige generasjoner.

Lisbeth Eriksen

Kirkeverge, og på vegne av Flakstad kirkelige fellesråd