Byggestopp - Jusneset boligfelt - Ramberg - Flakstad kommune

Byggestopp - Jusneset boligfelt - Ramberg

I kommunestyret 24/4-18 ble det fattet følgende vedtak KS 030/18:

1. Vedtak av 21.06.2012 i KS 026/11 oppheves fra dags dato.
  2. Det gis ikke nye byggetillatelser før nytt vedtak i reguleringsplanen er fattet.
  3. Rådmannen ber om møte med Statens vegvesen med formål å finne en løsning på problemstillingen.
  4. Saken oversendes kontrollutvalget

Dette vil si at det ikke kan gis noen nye byggetillatelser i området. Flakstad kommune hadde 22. mai 2018 et møte med representant fra Statens Vegvesen for å se sammen på hva man kan gjøre. Det som kom ut av møtet er at Statens Vegvesen ikke har avsatt penger til et nytt gangfelt på Ramberg. Statens Vegvesen har også sagt seg villig til å se sammen med Flakstad kommune hvor man kan forsøke å spare inn penger for å gjøre et eventuelt gangfelt så billig som mulig. Flakstad kommune har derfor gått i gang med å se på hva som må til for å få realisert gangfeltet. Det vil derfor gå ut brev til aktuelle grunneiere i nærmeste fremtid for å forsøke å få på plass grunnavståelser til gangfeltet.

Flakstad kommune kan dessverre ikke innvilge dispensasjon fra dette kravet fra Statens Vegvesen, eventuell dispensasjonssøknad må rettes til Statens Vegvesen.

I ettertid av dette har også fremmet interpellasjon i kommunestyrets møte 12. juni 2018 angående om reguleringsplan for Jusneset fra 1981 vil gjenintre. Følgende vedtak ble fattet i saken:

KS 15-19- 050/18 Vedtak:
Kommunestyret ber administrasjonen få juridisk vurdert om reguleringsplan for
Jusnes fra 1981 kan gjenintre når reguleringsplan fra 2011 ble trukket i KS-sak
030/18. Kommunestyret gir Formannskapet fullmakt til å presisere om
reguleringsplan for Jusnes boligfelt skal gjenintre, dersom det er nødvendig.

Denne saken er sendt over til KS-advokat og man venter et svar fra KS-advokat i august 2018.