Åpning av Neslandveien 27/4-20 - Flakstad kommune

Åpning av Neslandveien 27/4-20

Neslandveien åpnes igjen i dag så snart at entreprenør har ryddet unna snøen på veien forventet innen klokken 16:00 i dag.

Les NVEs vurdering av skredet her:

Vi har nå sett på bildene og dette virker å være det vi kaller for glideskred, et skred som har løsna på svaberg. Disse skredene er utrolig vanskelig å forutsi. Det virker å være lite snø igjen i fjellsiden, men det utelukker ikke muligheten for flere tilsvarende glideskred andre steder langs vegstrekningen. Faregraden for snøskredfare er 1 – liten for området, men det vises også til mulighet for glideskred.

Neslandsveien går svært tett innpå bratt terreng og selv små skred vil kunne nå ned på veien, så hele vegstrekningen er mer eller mindre utsatt om noe løsner. På en annenside er dette vestvendt terreng, slik at faren for eventuelle skred øker utover ettermiddagen når sola tar i fjellsidene. En gunstig faktor er at det har vært vekslende temperaturer gjennom døgnet siden lørdag, så det ventes at snøen er ennå mer stabil i dag enn lørdag.

Selv om det er mange gunstige faktorer som både temperaturvariasjoner gjennom døgnet, faregrad 1 og ikke nedbør av betydning, så vet man aldri med naturen. Tenker likevel at det bør være mulig å åpne veien igjen, men ettersom den ligger så tett inntil fjellet, så kan man ikke utelukke nye snøskred.