Alt blir bra-kortesje - Flakstad kommune

Alt blir bra-kortesje

Kortesjer med brannbiler, politibiler, sykebiler og andre kjøretøy og Jahn Teigens "Optimist" er sett og hørt flere steder i Norge etter koronautbruddet. På lørdag er det Flakstad sin tur. - Klokka 12.30 ruller vi avgårde, forteller mannskapene i Lofoten Brann & Redning avdeling Ramberg.

Ruta for kortesjen er ikke helt spikret ennå, og det kan komme endringer siden det tross alt er utrykningskjøretøyer som skal benyttes.

-Men det er ikke noe sikkerhetsrisiko i at vi gjøre dette, for kjøretøyene bemannes opp med  mannskaper.

Etter planen kjører "Alt blir bra-kortesjen" E10 mot Sund og snur ved museumet. Retur mot Fredvang, snur på Yttersand, retur til Hovdan, mot E10, inn til Skjelfjord og snur ved bygdaheimen. Ut på E10 mot Ramberg hvor man kjører innom Sandneset og Jusneset. Inn til Vikten hvor man snur ved Glasshuset. Videre til Napp hvor man kjører byggefeltet og Hauan. Retur til Ramberg.

Det som imedlertid er at det blir godt med lyd fra store høyttalere, og musikkvalget er det ingen som lurer på. Folkekjære Jahn Teigens "Optimist" blir garantert å høres mange steder i kommunen på lørdag.

-Vi vet jo ikke hvor populære vi blir, men uansett anmoder vi de som kommer ut for å se og høre oss om å holde god avstand til hverandre, sier mannskapene.

Til slutt minner vi om at antall biler og deltagere i arrangementet er prisgitt andre hendelser. Skjer det noe som krever tilstedeværelse fra blålysenheter, er det naturlig det som har førsteprioritet. Det hører også med til historien at brannmannskapene gjør dette som en dugnad.